Mali ogrodnicy
Autorzy innowacji: Marlena Korfel, Marta Stępień, Marta Brzozowska
Miejsce realizacji: Przedszkole Z Oddziałami Integracyjnymi w Koziegłowach/Oddziały Zamiejscowe w Starej Hucie
Termin realizacji: rok szkolny 2022/2023, 2023/2024
Grupy wiekowe: 4, 5, 6 latki
Osoby realizujące program innowacyjny: Marlena Korfel, Marta Stępień, Marta Brzozowska
Zakres innowacji:
Innowacja pedagogiczna „Mali ogrodnicy” ma charakter programowo – metodyczny. Do opracowania innowacji zainspirowało nas piękno naszego przedszkolnego ogrodu oraz bogactwo występujących tu gatunków roślin i zwierząt. Jest dla dzieci cenną inicjatywą do kształtowania właściwych postaw proekologicznych.
Została utworzona nie tylko po to, aby ukazać przyrodnicze i estetyczne walory naszego ogrodu, ale również, by zaprezentować dzieciom ogród jako mały ekosystem, w którym wszystkie organizmy żywe, rośliny i zwierzęta żyją we wzajemnym powiązaniu.
Mamy nadzieję, że innowacja ta stanie się dla naszych wychowanków „drzwiami” do świata przyrody, które będą zawsze otwarte do spotkań, przeżyć i doświadczeń z nią, a my dorośli dzięki ich umiejętnemu „otwieraniu” staniemy się współtwórcami i towarzyszami dziecięcych spotkań z przyrodą. Jesteśmy również przekonane, że realizacja tej innowacji zaszczepi w naszych dzieciach chęć lepszego poznania, rozumienia i poszanowania przyrody.
Cele innowacji:
Program innowacji pedagogicznej zakłada realizację następujących celów kształcenia i wychowania:
Cel główny:
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody (roślin, zwierząt), oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.
Cele ogólne:
- Poznanie procesu uprawy, wzrostu i pielęgnacji warzyw, owoców, kwiatów, ziół itp.
- Poznanie rodzajów roślinności oraz ich nazw (tabliczki z nazwami).
- Wzbogacanie wiedzy na temat otaczającej przyrody za pomocą zmysłów.
- Zapewnianie dzieciom możliwości obcowania z przyrodą w ciągu całego roku.
- Stwarzanie warunków do podejmowania obserwacji i eksperymentowania.
- Angażowanie rodziców do współpracy w zakresie urządzania i wzbogacania ogrodu.
Cele szczegółowe - wynikają z realizacji konkretnych działań w ramach prowadzonej innowacji pedagogicznej i są skorelowane z celami wychowania przedszkolnego określonymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa okazy kwiatów, warzyw, owoców, ziół itp.;
- potrafi przygotować miejsce uprawy;
- wie, co potrzebne jest roślinom do życia;
- wykorzystuje narzędzia ogrodnicze zgodnie z ich przeznaczeniem;
- pielęgnuje założone grządki; pieli, podlewa, rozsadza rośliny, porządkuje ogród;
- wie jak wykorzystać wyhodowane warzywa do wykonania kanapek, sałatek, surówek oraz zdrowych napojów;
- pamięta o zachowaniu zasad higieny tj. mycia warzyw przez spożyciem;
- dostrzega piękno przyrody i zmiany w niej zachodzące w poszczególnych porach roku;
- zna etapy rozwoju roślin;
- prowadzi zabawy badawcze;
- wie, że ogród jest miejscem życia roślin, ptaków, owadów i małych żyjątek;
- obserwuje i dokarmia ptaki;
- rozumienie potrzeby relaksu i odpoczynku w kontakcie z przyrodą;
- odczuwa radość z możliwości eksperymentowania i działania.