Mali ogrodnicy

Autorzy innowacji: Marlena Korfel, Marta Stępień, Marta Brzozowska

Miejsce realizacji: Przedszkole Z Oddziałami Integracyjnymi w Koziegłowach/Oddziały Zamiejscowe w Starej Hucie

Termin realizacji: rok szkolny 2022/2023, 2023/2024

Grupy wiekowe: 4, 5, 6 latki

Osoby realizujące program innowacyjny: Marlena Korfel, Marta Stępień, Marta Brzozowska

Zakres innowacji:

Innowacja pedagogiczna „Mali ogrodnicy” ma charakter programowo – metodyczny. Do opracowania innowacji   zainspirowało nas piękno naszego przedszkolnego ogrodu oraz bogactwo występujących tu gatunków roślin i zwierząt. Jest dla dzieci cenną inicjatywą do kształtowania właściwych postaw proekologicznych.
Została utworzona nie tylko po to, aby ukazać przyrodnicze i estetyczne walory naszego ogrodu, ale również, by zaprezentować dzieciom ogród jako mały ekosystem, w którym wszystkie organizmy żywe, rośliny i zwierzęta  żyją we wzajemnym powiązaniu.
Mamy nadzieję, że innowacja ta stanie się dla naszych wychowanków „drzwiami” do świata przyrody, które będą zawsze otwarte do spotkań, przeżyć i doświadczeń z nią, a my dorośli dzięki ich umiejętnemu „otwieraniu” staniemy się współtwórcami i towarzyszami dziecięcych spotkań z przyrodą. Jesteśmy również przekonane, że realizacja tej innowacji zaszczepi w naszych dzieciach chęć lepszego poznania, rozumienia i poszanowania przyrody. 

Cele innowacji:

Program innowacji pedagogicznej zakłada realizację następujących  celów kształcenia i wychowania:

Cel główny:
Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem przyrody (roślin, zwierząt), oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji, wyciągania trafnych wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów i zjawisk przyrodniczych.

Cele ogólne:

  • Poznanie procesu uprawy, wzrostu i pielęgnacji warzyw, owoców, kwiatów, ziół itp.
  • Poznanie rodzajów roślinności oraz  ich  nazw (tabliczki z nazwami).
  • Wzbogacanie wiedzy na temat otaczającej przyrody za pomocą zmysłów.
  • Zapewnianie dzieciom możliwości obcowania z przyrodą w ciągu całego roku.
  • Stwarzanie warunków do podejmowania obserwacji   i  eksperymentowania.
  • Angażowanie rodziców do  współpracy w zakresie urządzania i wzbogacania ogrodu.

Cele szczegółowe - wynikają z realizacji konkretnych działań w ramach prowadzonej innowacji pedagogicznej i są skorelowane z celami wychowania przedszkolnego określonymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

Dziecko:

  • rozpoznaje i nazywa okazy kwiatów, warzyw, owoców, ziół itp.;
  • potrafi przygotować miejsce uprawy;
  • wie, co potrzebne jest roślinom do życia;
  • wykorzystuje narzędzia ogrodnicze zgodnie z ich przeznaczeniem;
  • pielęgnuje założone grządki; pieli, podlewa, rozsadza rośliny, porządkuje ogród;
  • wie jak wykorzystać wyhodowane warzywa do wykonania kanapek, sałatek, surówek oraz  zdrowych napojów;
  • pamięta o zachowaniu zasad higieny tj. mycia warzyw przez spożyciem;
  • dostrzega piękno przyrody i zmiany w niej zachodzące w poszczególnych porach roku;
  • zna etapy rozwoju roślin;
  • prowadzi zabawy badawcze;
  • wie, że ogród jest miejscem życia roślin, ptaków,  owadów i małych żyjątek;
  • obserwuje i dokarmia ptaki;
  • rozumienie potrzeby relaksu i odpoczynku w kontakcie z przyrodą;
  • odczuwa radość z możliwości eksperymentowania i działania.