Jestem ważny bo jestem

INNOWACJA PEDAGOGICZNA-

                                     JESTEM WAŻNY BO JESTEM

,,Zbyt wiele ludzi przecenia to,

kim nie jest, i nie docenia tego kim jest”

Malcolm S.Forbes

 

Autorki: Paulina Wcisło, Martyna Kupicha

Nazwa szkoły: Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi w Koziegłowach. Oddziały zamiejscowe w Starej Hucie

Data wprowadzenia: październik 2023

Data zakończenia: maj 2024

 

Cel innowacji: Innowacja rozwijająca poczucie własnej wartości.

Zakres innowacji: Adresatami innowacji są dzieci w wieku 4 lat. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2023/2024 z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą raz w miesiacu.

 

Motywacja wprowadzenia innowacji:

 

Dom rodzinny jest najważniejszym środowiskiem, które poprzez swoją indywidualność, bliskość i bezpośredniość wzajemnych kontaktów tworzy warunki do rozwoju i wychowania dziecka.  Wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, to kształtowanie jego własnego obrazu przez wzbogacanie wiedzy o sobie, a także przekonania, że warto być odważnym, mądrym, dobrym, pracowitym. Szczególnie ważne są te, dzięki którym  w dziecku kształtuje się poczucie własnej wartości, która uwarunkowana jest samooceną dziecka, czyli tym co ono myśli o sobie, zaś okres przedszkolny jest momentem, w którym pojawia się pierwsza ocena własnych możliwości, czyli porównywanie dążeń z aktualnymi osiągnięciami. Istnienie wiary w siebie sprawia, że dziecko ocenia siebie pozytywnie,         a jego postępowanie wynika z przeświadczenia o posiadaniu zdolności i umiejętności. Dziecko w wieku przedszkolnym, zaczyna kształtować swoją osobowość, zaczyna dostrzegać swoją indywidualność. Pomagają mu w tym rodzice i nauczyciele przedszkola. W przedszkolu dziecko w czasie zabaw doskonali swoje zdolności i zainteresowania, poznaje swoje możliwości. W grupie przedszkolnej pod czujnym okiem nauczycielki dzieci czują się dobrze i mają do niej zaufanie, podejmują się zadań, których wcześniej nawet nie próbowały. Czują się zauważone i ważne. Czynienie ich odpowiedzialnymi za wykonanie jakiegoś zadania, pomaga im w zdobyciu pewności siebie. Nauczycielka nie tylko pomaga w pokonywaniu trudności, ale znając możliwości dziecka pomaga mu przechodzić na coraz wyższy poziom w procesie doskonalenia siebie, zdobywania nowych umiejętności, rozbudzania i rozwijania uzdolnień.


Wstęp


            Innowacja pedagogiczna ,, Jestem ważny , bo jestem”: opracowana została z myslą o dzieciach , aby ukształtować w nich poczucie własnej wartości. Wdrożenie innowacji zostanie  przy pomocy bohatera książek Urszuli Młodnickiej i Agnieszki Waligóra.

       Pink jest młodym, futrzanym stworkiem, który zmaga się z różnymi sytuacjami i zdarzeniami. Nie zawsze wie, jak ma na nie reagować i nie zawsze rozumie uczucia, które nim targają.
       Pink symoblizuje młodą osobę, dziecko, które zmaga się z bardzo podobnymi (jeśli nie identycznymi!) problemami. Nie od dziś wiadomo, jak ważne i potrzebne jest w życiu poczucie własnej wartości - m.in. po to, by móc się do błędów i problemów przyznać oraz z nimi zmierzyć, a także mieć odwagę im się przeciwstawić.

Pink, podobnie jak dzieci, myśli, że jest taki jak wszyscy, a przecież to nieprawda - każdy z nas jest wyjątkowy i bardzo ważnym jest, by dzieci to rozumiały; czuły się ważne i potrzebne, nie spychane na bok  - bo na poczuciu ważności opiera się w dużej mierze ich poczucie własnej wartości.

W książce  Urszuli Młodnickiej i Agnieszki Waligóra, każdzy rozdział porusza nieco inny temat. Wszystkie tematy skłaniają do refleksji oraz przemyśleń na swój temat. Doskonałym uzupełnieniem są dołączone ćwiczenia. Autorka rozwiązywanie problemów opiera na zadawaniu pytań i tłumaczeniu ich, co daje świetne pole do pracy z dzieckiem, któremu w trakcie można zadawać pytania, czy jego nie spotkała podobna sytuacja? Co sądzi na temat danego wydarzenia?

Przedstawione sytuacje są bardzo życiowe. Podstawą jest rozmowa, szczera i uważna, która zawsze procentuje i buduje w dziecku poczucie, że jest ważne i potrzebne..

 

Cele innowacji

Cel główny: głównym celem innowacji jest rozwijanie u dzieci poczuci własnej wartości

-  wspieranie w dzieciach poczucia własnej wartości
- budowanie poczucia bycia ważnym
- podnoszenie wiary w siebie


Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

 

            Przewidywanym osiągnięciem opisanej innowacji jest zbudowanie w dziecku poczucia wartości.           
Ewaluacja
            Zostaną zastosowane różnorodne formy ewaluacyjne. Narzędziami zbierania informacji będą:

  • obserwacja dzieci podczas zajęć;
  • analiza osiągnięć terapeutycznych (mierzona jakościowo: poziom motywacji, stosunek do wykonywanych działań, kontakty z rówieśnikami)
  • praca plastyczna dzieci

 

Bibliografia:

  1. Jesteś Ważny Pinku – Urszula Młodnicka, Agnieszka Waligóra
  2. Odwagi Pinku –Urszula Młodnicka, Agnieszka Waligóra
  3. Jesteś Prawdziwym Przyjacielem, Pinku!- Urszula Młodnicka, Agnieszka Waligóra

 

                                                                                                       Koziegłowy, 01.09.2023r.