Mały Miś w świecie wielkiej literatury



1.Cel główny:

Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy z przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, świetlicami szkolnymi, bibliotekami szkolnymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi w całej Polsce i za granicą.

2. Cele szczegółowe:

a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadamianie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;

b) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;

c) wprowadzanie dziecka w świat literatury;

d) budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;

e) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;

f) propagowanie praw dziecka;

g) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania czytanego tekstu;

h) rozwijanie u dzieci samodzielności, kreatywności i innowacyjności;

i) rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;

j) kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;

k) włączanie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;

3. Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024.

4.Projekt jest realizowany w roku szkolnym 2023/2024 w modułach.

5. Data rozpoczęcia projektu: 14.09.2023. r., data zakończenia projektu: 24.05.2024 r.

MODUŁY WCHODZĄCE W SKŁAD PROJEKTU

Moduł I - Czytamy razem z Małym Misiem

Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:

1. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny – rozwijanie czytelnictwa przez przedszkole we współpracy z rodzicami, tj. zachęcanie do czytania w domu misiowi.

2. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u dzieci stałych sprawności w czynieniu dobra – poszukiwanie ww. postaw w utworach literackich; proponowanie dzieciom czytania jako wartościowego sposobu spędzania czasu wolnego.

3. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci – dobór literatury do wieku, możliwości i potrzeb dzieci, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych.

4. Kontynuowanie działań na rzecz poznawania polskiej kultury – prezentowanie polskiej literatury dzieciom.

5. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.

Moduł II – Misiowa wyspa talentów

Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:

1. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci.

2. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin, udzielanego w systemie oświaty, poprzez rozwijanie współpracy wewnątrzprzedszkolnej.

3. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/ działań w zakresie zachęcania dzieci do rozwijania aktywności fizycznej i ich wspierania.

4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.

Moduł III – Logorytmiczne misiowanki

Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:

1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.

2. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/ działań w zakresie zachęcania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej i ich wspierania.

3. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.

Moduł IV – Misiowy ZABAWOWNIK międzypokoleniowy

Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:

1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.

2. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/ działań w zakresie zachęcania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej i ich wspierania.

3. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin, udzielanego w systemie oświaty, poprzez rozwijanie współpracy wewnątrzprzedszkolnej.

4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.

Moduł V – Mały Miś uczy wrażliwości

Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:

1. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci.

2. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin, udzielanego w systemie oświaty, poprzez rozwijanie współpracy wewnątrzprzedszkolnej.

3. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.

Moduł VI – Europejczyk

Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:

1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.

2. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin, udzielanego w systemie oświaty, poprzez rozwijanie współpracy wewnątrzprzedszkolnej.

3. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.