Mały Miś w świecie wielkiej literatury
1.Cel główny:
Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy z przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, świetlicami szkolnymi, bibliotekami szkolnymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi w całej Polsce i za granicą.
2. Cele szczegółowe:
a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadamianie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
b) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
c) wprowadzanie dziecka w świat literatury;
d) budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;
e) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
f) propagowanie praw dziecka;
g) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania czytanego tekstu;
h) rozwijanie u dzieci samodzielności, kreatywności i innowacyjności;
i) rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;
j) kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;
k) włączanie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;
3. Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024.
4.Projekt jest realizowany w roku szkolnym 2023/2024 w modułach.
5. Data rozpoczęcia projektu: 14.09.2023. r., data zakończenia projektu: 24.05.2024 r.
MODUŁY WCHODZĄCE W SKŁAD PROJEKTU
Moduł I - Czytamy razem z Małym Misiem
Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:
1. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny – rozwijanie czytelnictwa przez przedszkole we współpracy z rodzicami, tj. zachęcanie do czytania w domu misiowi.
2. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u dzieci stałych sprawności w czynieniu dobra – poszukiwanie ww. postaw w utworach literackich; proponowanie dzieciom czytania jako wartościowego sposobu spędzania czasu wolnego.
3. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci – dobór literatury do wieku, możliwości i potrzeb dzieci, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych.
4. Kontynuowanie działań na rzecz poznawania polskiej kultury – prezentowanie polskiej literatury dzieciom.
5. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.
Moduł II – Misiowa wyspa talentów
Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:
1. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci.
2. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin, udzielanego w systemie oświaty, poprzez rozwijanie współpracy wewnątrzprzedszkolnej.
3. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/ działań w zakresie zachęcania dzieci do rozwijania aktywności fizycznej i ich wspierania.
4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.
Moduł III – Logorytmiczne misiowanki
Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:
1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
2. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/ działań w zakresie zachęcania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej i ich wspierania.
3. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.
Moduł IV – Misiowy ZABAWOWNIK międzypokoleniowy
Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:
1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
2. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/ działań w zakresie zachęcania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej i ich wspierania.
3. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin, udzielanego w systemie oświaty, poprzez rozwijanie współpracy wewnątrzprzedszkolnej.
4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.
Moduł V – Mały Miś uczy wrażliwości
Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:
1. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci.
2. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin, udzielanego w systemie oświaty, poprzez rozwijanie współpracy wewnątrzprzedszkolnej.
3. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.
Moduł VI – Europejczyk
Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:
1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
2. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin, udzielanego w systemie oświaty, poprzez rozwijanie współpracy wewnątrzprzedszkolnej.
3. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.