Kolory lata - poniedziałek
Zadanie 1.
Jaką mamy porę roku?
Jakie zmiany zauważyliście w przyrodzie?
Czy wiecie, jakie zmiany zachodzą latem w parku, lesie i na polu?
Posłuchajcie uważnie piosenki i zastanówcie się, w jakim miejscu – zgodnie z piosenką – można spotkać lato.
Zadanie 2.
„Poranny trening śpiewu ptaków”
Wcielimy się w rolę ptaków, które ćwiczą głos przed porannym śpiewem. Za pomocą określonych gestów pokażę wam jakie macie wydobywać dźwięki:
– wysoko uniesiona ręka – dzieci wysoko piszczą: Pi, pi, pi…;
– zataczanie koła palcem wskazującym – dzieci naśladują odgłos: Trr… na różnych wysokościach;
– rytmiczne poruszanie palcem wskazującym – dzieci rytmicznie wypowiadają: Czy, czy, czy…;
– falisty ruch ręką – dzieci mówią: Fi ju, fi ju, fi ju… na różnych wysokościach.
Zadanie 3.
Posłuchajcie zagadki:
Co się dzieje tam u góry?
Wielką wojnę toczą chmury?
Wciąż na siebie nacierają
I strzelają, i błyskają?
Co się tam na górze dzieje?
Że się nam na głowy leje?
Od błyskawic niebo trzeszczy,
A nam w butach chlupie deszczyk.
Ciemne niebo dudni, świeci…
Co się dzieje tam na górze?
Wiedzą to na pewno dzieci:
Oglądamy groźną… (burzę).
Nazwijcie proszę dźwięki, które opisano w zagadce.
Jak należy się zachować w czasie burzy?
Podczas burzy:
– należy unikać wysokich obiektów;
– nie wolno przebywać w wodzie ani na odkrytym terenie, chować się pod drzewami;
– należy unikać metalowych przedmiotów i nie przebywać w ich pobliżu;
– nie wolno rozmawiać przez telefon komórkowy.
Zadanie 4.
„Kapie, pada, leje”
Co robi dszcz? Poszukajmy wyrazów mówiących o tym, co robi deszcz. Możliwe odpowiedzi: kapie, pada, leje, mży, kropi, siąpi. Spróbujmy skojarzyć je z gestem/ruchem.
Kojarzenie dźwięków:
– uderzenia palcami w podłogę– kapie, kropi,
– przesuwanie palcami po podłodze – siąpi, mży,
– uderzanie dłonią – pada,
– mocne uderzanie dłonią – leje.
Ilustrowanie rodzaju deszczu ciałem:
– mżawka – pocieranie dłońmi o uda,
– silniejszy deszcz – klepanie dłońmi w uda,
– ulewa – tupanie nogami.
PRACA Z KP CZ4.: 39
1. Mieć dwie lewe ręce; 2. Mieć muchy w nosie; 3. Siedzieć jak na szpilkach; 4. Spać jak kamień.
Myśleć o niebieskich migdałach.