Rozkład materiału dla dzieci 6-letnich
Rozkład materiału jest dostosowany do wieku dzieci 6-letnich i wprowadzany z wykorzystaniem ciekawych opowiadań i historyjek na podstawie wydawnictwa A., U. Staniszewskiej "Szachy nauka gry dla dzieci" oraz M. Zielińskiej "Gramy w szachy, materiały szkoleniowe dla najmłodszych" Cz.I.
Na zajęciach dzieci uczą się gry w szachy poprzez słuchanie ciekawych opowiadań, zabawy ruchowe, wykonywanie prac plastycznych, naukę rymowanek, ćwiczenia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, ćwiczenia praktyczne z szachami i inne.
Przykłady gier i zabaw szachowych zostały opracowane na podstawie szkolenia szachowego z zakresu metodyki nauczania gry w szachy PZSach w roku 2019, są to:
*KOLOROWANIE SZACHOWNICY
*CZEGO BRAKUJE?: Dzieci zamykają oczy, a nauczyciel zabiera z tablicy demonstracyjnej jedną bierkę. Uczniowie mają odgadnąć, jakiej bierki brakuje.
*CO SIĘ ZMIENIŁO?: Dzieci zamykają oczy, a nauczyciel na tablicy demonstracyjnej zamienia dwie bierki. Uczniowie mają odgadnąć, jakie to bierki.
*ZAWODY: Kto pierwszy ustawi dobrze bierki?
Gra 8 pionami czarnymi i białymi - kto pierwszy ustawi swoje piony na przeciwnej linii.
Gra 8 pionami czarnymi i białymi - kto ustawi więcej pionków na przeciwnej linii.
Ustawiamy dwa skoczki (biały i czarny) i jeden pion - kto pierwszy zbije piona.
*WARTOŚĆ FIGUR: zbijamy bierki z szachownicy małą piłeczką – liczymy, kto ma więcej punktów.
*GRZYBKI: zbieranie „zbijanie” „grzybków”- pionków, porozstawianych na szachownicy skoczkiem, naprzemiennie, czarny skoczek-białe „grzybki”, biały skoczek – czarne „grzybki”.
*LABIRYNT: Zadanie - przedostać się do danego miejsca np. wieżą jak najmniejszą liczbą kroków.
*ADRES: ustawianie pionków według określonego adresu, na przykład: A8 (najpierw ulica, potem numer), lub na odwrót, pytanie o to, jaki to adres.
*PIONY I KRÓL: Gra tylko królem i pionami – jeśli pion będzie waleczny i dojdzie do ostatniej linii, dobra wróżka zamieni go w inną figurę.
*SŁONECZKO: ustawienie królowej na środku szachownicy i wszystkich pionków jako „promieni” na polach, po których król może się poruszać.
*SKOKI: przeskoki skoczka z pola np. A1 do H8 i zaznaczanie drogi pionami.
*DOMEK DLA KRÓLA: ustawiamy z pionków „domek” dla króla, zabezpieczamy go.
Rymowanki szachowe:
Król
Król jest siwy, król jest stary
Nosi brodę, okulary,
Bardzo małe robi kroki -
W przód do tyłu i na boki.
Wieża
Wieża - ciężkozbrojna pani,
Lubi władać nad liniami,
Co są równo rozłożone
W każdym pionie i poziomie.
Goniec
Goniec śmiga niedościgle
Po przekątnej wroga kłuje,
I ogłasza wszystkim wokół
To, co król im rozkazuje.
Hetman
Hetman - groźna to figura,
Stoi zaraz obok króla.
Gdy napotka w polu wroga,
Jego zemsta będzie sroga.
Skoczek
Konia złapać - dziwna sprawa,
Tego z łąki - to zabawa.
Gdy chcesz zrobić to z szachami,
Skacze wszystkim nad głowami.
Pionek
Nie dla niego wycofanie,
Gdy na polu raz już stanie,
Pionek biedny, pionek mały
W przód mu prawa iść kazały.