Rozkład materiału dla dzieci 6-letnich

Rozkład materiału jest dostosowany do wieku dzieci 6-letnich i wprowadzany z wykorzystaniem ciekawych opowiadań i historyjek na podstawie wydawnictwa A., U. Staniszewskiej "Szachy nauka gry dla dzieci" oraz M. Zielińskiej "Gramy w szachy, materiały szkoleniowe dla najmłodszych" Cz.I.

Na zajęciach dzieci uczą się gry w szachy poprzez słuchanie ciekawych opowiadań, zabawy ruchowe, wykonywanie prac plastycznych, naukę rymowanek, ćwiczenia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, ćwiczenia praktyczne z szachami i inne.

Przykłady gier i zabaw szachowych zostały opracowane na podstawie szkolenia szachowego z zakresu metodyki nauczania gry w szachy PZSach w roku 2019, są to:

*KOLOROWANIE SZACHOWNICY

*CZEGO BRAKUJE?: Dzieci zamykają oczy, a nauczyciel zabiera z tablicy demonstracyjnej jedną bierkę. Uczniowie mają odgadnąć, jakiej bierki brakuje.

*CO SIĘ ZMIENIŁO?: Dzieci zamykają oczy, a nauczyciel na tablicy demonstracyjnej zamienia dwie bierki. Uczniowie mają odgadnąć, jakie to bierki.

*ZAWODY: Kto pierwszy ustawi dobrze bierki?

Gra 8 pionami czarnymi i białymi - kto pierwszy ustawi swoje piony na przeciwnej linii.

Gra 8 pionami czarnymi i białymi - kto ustawi więcej pionków na przeciwnej linii.

Ustawiamy  dwa skoczki (biały i czarny) i jeden pion - kto pierwszy zbije piona.

*WARTOŚĆ FIGUR: zbijamy bierki z szachownicy małą piłeczką – liczymy, kto ma więcej punktów.

*GRZYBKI: zbieranie „zbijanie” „grzybków”- pionków, porozstawianych na szachownicy skoczkiem, naprzemiennie, czarny skoczek-białe „grzybki”, biały skoczek – czarne „grzybki”.

*LABIRYNT: Zadanie - przedostać się do danego miejsca np. wieżą jak najmniejszą liczbą kroków.

*ADRES: ustawianie pionków według określonego adresu, na przykład: A8 (najpierw ulica, potem numer), lub na odwrót, pytanie o to, jaki to adres.

*PIONY I KRÓL: Gra tylko królem i pionami  – jeśli pion będzie waleczny i dojdzie do ostatniej linii, dobra wróżka zamieni go w inną figurę.

*SŁONECZKO: ustawienie królowej na środku szachownicy i wszystkich pionków jako „promieni” na polach, po których król może się poruszać.

*SKOKI: przeskoki skoczka z pola np. A1 do H8 i zaznaczanie drogi pionami.

*DOMEK DLA KRÓLA: ustawiamy z pionków „domek” dla króla, zabezpieczamy go.

 

Rymowanki szachowe:

Król

Król jest siwy, król jest stary

Nosi brodę, okulary,

Bardzo małe robi kroki - 

W przód do tyłu i na boki.

 

Wieża

Wieża - ciężkozbrojna pani,

Lubi władać nad liniami,

Co są równo rozłożone

W każdym pionie i poziomie.

 

Goniec

Goniec śmiga niedościgle

Po przekątnej wroga kłuje,

I ogłasza wszystkim wokół

To, co król im rozkazuje.

 

Hetman

Hetman - groźna to figura,

Stoi zaraz obok króla.

Gdy napotka w polu wroga,

Jego zemsta będzie sroga.

 

Skoczek

Konia złapać - dziwna sprawa,

Tego z łąki - to zabawa.

Gdy chcesz zrobić to z szachami,

Skacze wszystkim nad głowami.

 

Pionek

Nie dla niego wycofanie,

Gdy na polu raz już stanie,

Pionek biedny, pionek mały

W przód mu prawa iść kazały.

 

Autor: Olga Nawara